Het systeem

11 september 2018 - Schiphol, Nederland

Kwart voor drie midden in de nacht. De wekker gaat af. Het is tijd. Systeemtijd. Het signaal voor de reismachinerie om automatisch in werking te treden na een lange periode van dagen, uren en minuten aftellen. En dat moet ook, want dit mechanisme is nodig om van A naar B te komen. In ons geval beter gezegd van H naar A. H staat voor Haaksbergen en A voor Amerika. Je stapt in het systeem om op weg te kunnen gaan. En daarom staan we voor dag en dauw naast ons bed. Buiten is het aardedonker. Stilte alom. De hele omgeving is in diepe rust. Maar het systeem vraagt om actie.

En daar gaan we. Snel even een beschuitje eten. Een slok melk erachter aan. En nog een banaan. Hup, de vers opgeladen accu's snel in de telefoons drukken. De laatste spullen in de tassen. Het laatste afval in de container. Nog even de tanden poetsen. Koffers naar buiten duwen. Nog snel een zenuwachtige check of portemonnees en paspoorten echt ingepakt zijn. Zijn de lampen uit? Is alles klaar?

Geen tijd meer, want daar draait de Schipholtaxi onze straat al in. We stappen in. De chauffeur gooit de koffers achterin. En gas, daar rijden we al. Eerst kalmpjes aan, rustig de grote weg oprijden en soepeltjes het relaxte Twente achter ons latend. De snelweg kondigt zich aan. De chauffeur veert op en trapt de dieselende motor aan tot hoge toeren. Daar scheuren we loeiend over de A18 richting Schiphol. Nog even een snelle tussenstop voor een mede passagier die ook op reis gaat. In vliegende vaart gaan we verder. Van links naar rechts zwiepen we over de rijbanen. We zetten ons schrap voor scherpe bochten. Het klamme zweet staat ons in de handen. Gelukkig, daar is Schiphol en daar de vertrekhal. Eindelijk. We staan stil, stappen uit pakken de koffers en gaan een beetje stijfjes lopend verder. In onze ooghoeken zien en horen we de taxi met gierende banden wegrijden, op weg naar nieuwe haastige kilometers. Pffff, even uitblazen.

Op Schiphol vinden we onze weg na enig zoeken en wat aarzeling. De koffers droppen we in de selfservice container. Dan de controle van de handbagage en de paspoortcheck. Het vertrouwde Starbuckslogo doemt voor ons op. Tijd voor een cappuccino. Kleine emmertjes deze keer. Kopjes kennen ze immers niet. Uitpuffend op de bank komen we weer tot rust. Even teletekst checken. Wat lezen we daar? Er is een orkaan is op weg naar de oostkust van de Verenigde Staten. Daar gaan wij ook naar toe. Wauw, we vallen wel met onze neus in de boter!

1. Ellen Pot:
    Veel plezier Marjan en Karel. Heb het goed en 'be safe'
  2. Elly Meijerman:
    goede reis !
  3. Leendert:
    Bon voyage!
  4. Jos en Trudy Westendorp:
    11 september 2018
    Wij volgen je blog Marian.
  5. Marjolijn:
    11 september 2018
    Volgens mij raast Florence ten zuiden van jullie, donderdag aan land in Maryland.
    Heel veel plezier en behouden vaart!
  6. Mieke:
    11 september 2018
    Heel veel plezier samen enne....ontzettend leuk dat we jullie verhalen mee kunnen lezen!!
  7. Elly Meijerman:
    11 september 2018
    NIET NAAR DE WESTKUST GAAN ! donderdag wordt er een zware orkaan verwacht, mensen worden geevacueerd !
  8. Elly Meijerman:
    11 september 2018
    Wel heel plezier, geniet ervan, maar wees voorzichtig !
  9. Hugo:
    11 september 2018
    Goede reis pa en ma @tante Elly, van Oost naar West Amerika is bijna 5000 kilometer
  10. Meriam:
    11 september 2018
    Wat leuk zo'n reisblog!!!
    Een heel fijne vakantie gewenst!!!!
  11. Janet Stoker:
    11 september 2018
    Enjoy your trip👍. And don't loose your head in any hurricane 😉.
  12. Herman:
    11 september 2018
    Waai niet weg met de aankomende hurricane 🌪
  13. Elly:
    12 september 2018
    Fijne vakantie ! Leuk om jullie blog te lezen !
  14. Elly Meijerman:
    12 september 2018
    ik denk dat jullie nu wel een beetje gea-climatiseerd zijn, veel indrukken denk ik, geniet ervan !
  15. Jannebartin Meijerman:
    12 september 2018
    Tis hier echt geweldig. Met z'n tweeën hartje New York in en zelf de weg verkennen. Inclusief metro. Helaas hebben we niet overal internet. Dus af en toe een update. Gefeliciteerd met vader. Wij waren er afgelopen maandag nog even.
  16. Elly Meijerman:
    14 september 2018